Zespół Szkół w GrabkowieBiuletyn Informacji Publicznej
Aktualności

XIV Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom

 

W dniach 30 maja – 6 czerwca br. odbył się XIV Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom (OTCD) organizowany przez Fundację ABCXXI- Cała Polska czyta dzieciom organizowanego pod hasłem Cała Polska Czyta w Bibliotekach.

Honorowy patronat nad XIV OTCD objęli: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Małgorzata Omilanowska, Minister Edukacji Narodowej Joanna Kluzik- Rostkowska oraz Dyrektor Biblioteki Narodowej dr Tomasz Makowski.

Kampania Cała Polska Czyta Dzieciom została zainicjowana przez Fundację Zdrowia Emocjonalnego ABCXXI, której prezesem jest Irena Koźmińską. Jest skierowana do rodziców, dziadków oraz wszystkich dorosłych, którzy wychowują młodsze i starsze dzieci.

Naczelne hasło kampanii brzmi: Czytaj dziecku 20 minut dziennie. Codziennie!

Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku:

  • buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem,

  • zapewnia emocjonalny rozwój dziecka,

  • rozwija język, pamięć i wyobraźnię

  • uczy myślenia, poprawia koncentrację

  • wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka,

  • poszerza wiedzę ogólną,

  • ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole,

  • uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu,

  • zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów,

  • chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury,

  • kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

Codzienne głośne czytanie dziecku dla przyjemności jest najskuteczniejszym sposobem wychowania młodego człowieka:

- samodzielnie myślącego, posiadającego wiedzę i umiejętność jej poszerzenia

- kulturalnego, etycznego, z wyobraźnią, który umie sobie radzić w życiu przy pomocy rozumu, a nie pięści.

W Szkole Filialnej w Więsławicach ,, święto czytania” realizowano hasłem: Mądra szkoła czyta dzieciom

 

Prezes Fundacji ABCXXI, Irena Koźmińska, zaapelowała do nauczycieli i wychowawców:

,, Wszyscy rodzice pragną, aby ich dzieci dobrze się rozwijały i dobrze sobie radziły w szkole i w życiu.

Ci sami rodzice nie znajdują czasu, by czytać swemu dziecku albo z nim porozmawiać. (…)"

Są domy, w których dzieciom nikt nie czyta. Nie tylko domy patologiczne. Coraz więcej zamożnych rodzin, gdzie dorośli zajęci są karierami, pozostawia swe dzieci w stanie duchowej anemii. Wychowawca lub nauczyciel może być dla takich dzieci prawdziwą deską ratunku. Warto więc, by codziennie głośne czytanie stało się rutyną we wszystkich miejscach, gdzie przebywają dzieci- w żłobkach, przedszkolach, szkołach, świetlicach…

10-20 minut dziennie może zdziałać cuda. Dla niektórych dzieci będzie to jedyna okazja do kontaktu z książką. Może on odmienić na lepsze ich los.”

 

Ideę nadrabiania braków głośnego czytania dzieciom w domu przez czytanie im w szkole realizowała właśnie ta akcja.

W szkole w Więsławicach wspólnie z całym gronem pedagogicznym podjęliśmy działania stanowiące uzupełnienie kampanii Cała Polska Czyta Dzieciom.

Czytaliśmy więc głośno ( i nadal czytamy) podczas lekcji, na świetlicy, w bibliotece, realizując następujące cele: 

  • poprawę poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów,

  • wzrost zrozumienia tekstów i poleceń,

  • poprawę koncentracji, wydłużenie się przedziału uwagi,

  • wyciszenie i większa gotowość do nauki,

  • większą skłonność uczniów do refleksji i krytycznego myślenia,

  • poprawę wzajemnych relacji pomiędzy uczniami,

  • powstanie więzi pomiędzy nauczycielem i uczniami,

  • wzrost zaangażowania rodziców do czytania dzieciom w domu,

  • propagowanie czytania jako przyjemności,

  • wzrost czytelnictwa – uczniowie wypożyczają więcej książek.


 

Nie jest tajemnica, że łączenie nauki z przyjemnością podnosi jej wydajność, pozytywnie wpływa na efekt końcowy i jego trwałość. Umiejętność sprawnego czytania i częste sięganie po dobrą książkę nie tylko pozwala cieszyć się lekturą, ale także odpoczywać przy niej.

Ukształtowany w ten sposób model spędzania czasu wolnego przez dzieci zaprocentuje w ich dorosłym życiu – nawyk czytania nie zniknie, a wręcz przeciwnie – zostanie przekazany innym. Nie pozwoli im stać się wtórnymi analfabetami, lecz aktywnymi uczestnikami kultury czytelniczej.

Akcja Cała Polska Czyta Dzieciom odnosi się również do aspektu wychowawczego- nadrzędnym celem działań wychowawczych szkoły jest wychowanie dobrego, uczciwego, stroniącego od przemocy, człowieka.

 

Umiejętność sprawnego czytania i częste sięganie po dobrą książkę nie tylko pozwala cieszyć się lekturą, odpoczywać przy niej, ale kształtować swoją osobowość:

- czytanie wartościowych, właściwych dla wieku książek czyni człowieka lepszym.

- odpowiednio dobrana książka wyzwala w dziecku pozytywne nastawienie do świata, a więc miedzy innymi redukuje agresję.

- głośne czytanie dziecku odpowiedniej literatury, nie tylko dostarcza właściwych wzorców, ale wychowuje przyszłego aktywnego, myślącego człowieka.