Zespół Szkół w GrabkowieBiuletyn Informacji Publicznej
Aktualności

Wycieczka do Warszawy 22.03.2013 r.

22 marca 2013 roku 44 uczniów Gimnazjum Publicznego w Grabkowie odwiedziło Warszawę! Kierownikiem wycieczki był Pan Grzegorz Stachowiak, zaś opiekunami Pani Dyrektor – Anna Kłódka i P. Ewa Czarnecka.

Pogoda nas nie rozpieszczała i po cichutku  liczyliśmy na wiosnę, tymczasem było zimowo i chłodno... Aura nie była jednak najważniejsza! Mieliśmy mnóstwo energii do zwiedzania i poznawania niespodzianek, jakie kryje nasza stolica.

Na początek zwiedziliśmy Muzeum Powstania Warszawskiego.

Muzeum mieści się w dawnej Elektrowni Tramwajów Miejskich w Warszawie na Woli. Zostało otwarte w przeddzień 60. rocznicy wybuchu powstania, 31 lipca 2004. Jest wyrazem hołdu warszawiaków wobec tych, którzy walczyli i ginęli za wolną Polskę i jej stolicę. Muzeum prowadzi działalność naukowo-badawczą oraz edukacyjną poświęconą dziejom powstania warszawskiego oraz historii i dorobku Polskiego Państwa Podziemnego. Gromadzi zbiory poświęcone tym zagadnieniom. Inicjatywą Muzeum jest również utworzenie Archiwum Historii Mówionej gromadzącego nagrania wspomnień uczestników powstania.

Ekspozycja w Muzeum wykorzystuje najnowsze techniki audiowizualne pozwalające na interaktywne uczestniczenie w oglądaniu eksponatów.

Jadąc do muzeum, nie mogliśmy odmówić sobie obejrzenia zza okien autokaru Stadionu Narodowego, który gotowy był już na mecz Polska-Ukraina.

Następnym elementem naszej wycieczki było zwiedzanie Starego Miasta.

Pan Przewodnik opowiedział nam historię Zamku Królewskiego, który w swojej długiej historii był wielokrotnie grabiony i dewastowany przez wojska szwedzkie, brandenburskie, niemieckie i rosyjskie.

W 1980 Zamek Królewski wraz ze Starym Miastem został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. W 1994 Zamek Królewski wraz z historycznym zespołem miasta z Traktem Królewskim i Wilanowem Królewskim uznano za pomnik historii.

Widzieliśmy Barbakan wzniesiony około 1548 w pasie warszawskich murów obronnych na przejściu ze Starego do Nowego Miasta.

Podczas oblężenia Warszawy w 1939 oraz powstania warszawskiego cała zabudowa Starówki uległa zniszczeniu. Po wojnie, z braku środków, Biuro Odbudowy Stolicy postanowiło nie odbudowywać kamienic okalających dawne mury miejskie. W zamian postanowiono odsłonić ich pozostałości i odbudować barbakan. Rekonstrukcji dokonano w latach 1952–1954.

Zobaczyliśmy Katedrę Jana Chrzciciela oraz urokliwe kamieniczki i warszawską syrenkę na Rynku Starego Miasta.

Usłyszeliśmy historię zegara na budynku Muzeum Rzemiosł Artystycznych i Precyzyjnych. Muzeum gromadzi zabytki dawnego i współczesnego rzemiosła artystycznego i precyzyjnego. Powstało w 1966 roku z inicjatywy członków Cechu Złotników, Zegarmistrzów, Optyków, Grawerów i Brązowników Miasta Stołecznego Warszawy, którego jest integralną częścią.

Charakter zbiorów, jak również specyfika cechu, narzuciły podział eksponatów na działy: złotniczy, zegarmistrzowski, optyczny, grawerski i brązowniczy. Cechą charakterystyczną muzeum cechowego jest gromadzenie prac egzaminacyjnych - czeladniczych i mistrzowskich. Największą część kolekcji Muzeum tworzą zegary, stąd potoczna nazwa Muzeum Zegarów.

Punktem kulminacyjnym naszej wycieczki było Centrum Nauki Kopernikcentrum nauki założone w 2005 w Warszawie, którego celem jest promowanie nowoczesnej komunikacji naukowej. Centrum jest instytucją, powołaną i finansowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej. Zwiedzający mogli poznawać prawa przyrody poprzez samodzielne przeprowadzanie doświadczeń na interaktywnych wystawach.

Wystawa stała, która znajduje się w Centrum Nauki Kopernik, składa się z kilkuset interaktywnych stanowisk umieszczonych w sześciu galeriach stałych: Świat w ruchu, Człowiek i środowisko, Korzenie cywilizacji, Bzzz!, Strefa światła oraz RE: generacja.

Do najciekawszych miejsc w galerii zaliczyliśmy symulator trzęsienia ziemi oraz instalację ukazującą portrety znanych osób zrobione z poruszających się pęcherzyków powietrza. Można było również spróbować stworzyć krótki film animowany i zobaczyć model ludzkiego szkieletu kostnego na rowerze. Na terenie galerii znajduje się symulator jazdy po alkoholu oraz modele pajęczyn utkanych przez pająki pod wpływem różnych narkotyków.

W dziale „Korzenie Cywilizacji” zobaczyliśmy historię cywilizacji ludzkiej i jej najważniejsze wynalazki np.: radio, internet czy film.

Posłuchaliśmy archiwalnych nagrań Polskiego Radia, zlokalizowaliśmy na specjalnym komputerze serwer wybranej strony internetowej oraz poznaliśmy wiele faktów z historii malarstwa i architektury. Zobaczyliśmy wielką instalację ukazującą historię koła od kół kamiennych i drewnianych poprzez koła samochodowe i rowerowe do płyt winylowych i kompaktowych, posłuchaliśmy modlitw, śpiewów i utworów muzycznych największych religii, obejrzeliśmy trójwymiarowy model Kamienia z Rosetty, posłuchaliśmy tzw. odgłosów cywilizacji np.: paryskiego metra, rynku w Kalkucie czy kas w supermarkecie. Na terenie galerii można też zobaczyć robota wzorowanego na postaci Elektrybałta wymyślonej przez Stanisława Lema. Elektrybałt może na podstawie podanych przez zwiedzającego trzech słów ułożyć m.in. limeryk, epitafium czy sonet.

Galeria „Bzzz!” jest przeznaczona dla dzieci do 6. roku życia i w przystępny dla nich sposób porusza zagadnienia związane z przyrodą.

„Strefa światła” poprzez kryminalną historię w stylu noir pokazała nam zagadnienia związane ze światłem w pojęciu fizycznym. Można tu było skorzystać z lustra fenickiego i pokoju Amesa, a także tworzyć barwy poprzez użycie trzech kolorów podstawowych.

„RE: generacja” przeznaczona jest dla tzw. młodych dorosłych. Wiele eksponatów odwołuje się do zjawisk psychologicznych i socjologicznych. Można tu skorzystać ze studia wyposażonego w technologię blue box, sprawdzić się jako mówca w parlamencie albo wysłać swój komunikat na pokład sondy Pioneer 10. Jest tu również dostępny zdobywający coraz większą popularność reactable, oraz dyskoteka generująca energię elektryczną z ruchu korzystających z niej.

W głównym holu przyglądaliśmy się zainstalowanemu wahadłu Foucaulta, zaś przy wejściu głównym zainteresował nas interaktywny RoboTheSpian, który używał cytatów ze znanych polskich i zagranicznych filmów, np. : Miś, Rejs, Gwiezdne Wojny czy Szklana Pułapka.

Centrum Nauki Kopernik zwiedzaliśmy około 4 godzin, choć to i tak zbyt mało, by poznać wszystko godne uwagi. Cóż.. będzie okazja, by przyjechać tu raz jeszcze.

W drodze powrotnej nie obyło się bez jedzenia z McDonald’s, które smakowało tym bardziej, że byliśmy naprawdę zmęczeni.

Wróciliśmy przed szkołę około godziny 21, akurat w momencie, gdy Polacy strzelili bramkę Ukrainie :-)

Ewa Czarnecka